In de afgelopen weken zult u het vast al voorbij hebben zien komen. Ik bedoel niet zozeer mijn opgenomen video voor automotive naar aanleiding van Prinsjesdag. Waar ik vooral op doel is de verandering in de BPM die is aangekondigd voor komend jaar. Sowieso de tarieven, maar er is meer. Dit gaat de importerende automotive-ondernemer absoluut raken. In deze blog ga ik erop in hoe we dit moeten duiden.
Er is al jaren veel te doen om de BPM. Niet in de laatste plaats doordat de BPM afhankelijk is van de CO2-uitstoot. De BPM maakt gemiddeld genomen auto’s steeds duurder. In het belastingplan 2021 zit er ook een wijziging in voor de BPM die auto’s mogelijk duurder gaat maken. Hoe zit dit exact? Het belastbaar feit voor de BPM is in de huidige wetgeving het moment van registratie van de auto. De registratie omvat zowel de inschrijving als de tenaamstelling. In de plannen is voorgesteld dit belastbaar feit te verplaatsen naar het moment van inschrijving.
Het kabinet wil vooral bereiken dat het proces hierdoor vereenvoudigd wordt. Er zijn talloze discussies ontstaan over de waardedaling van de auto tussen het moment van inschrijving en moment van tenaamstelling in de afgelopen jaren. Auto’s staan in veel gevallen immers een tijdje te koop bij de dealer voordat een koper is gevonden. Ik denk inderdaad dat dit het proces wel vereenvoudigt, maar…
… er zitten best wat vervelende gevolgen aan dit voorstel. Immers is de BPM op een eerder moment verschuldigd. Op dat moment is er mogelijk nog geen koper van de auto en moet u de BPM voorfinancieren. Een liquiditeitsnadeel dus. En dan is er nog het hardnekkige gerucht dat met deze wetswijziging ook BTW over de BPM berekend zal worden. Dat scheelt voor een middenklasse-auto al snel € 1.000. En het gaat echt hard bij campers. Dat u het even weet.
Het is natuurlijk nog afwachten of de soep zo heet gegeten wordt, als deze is opgediend. De staatssecretaris liet al snel weten dat hij dit nadeel niet zal repareren. Maar voorlopig is nog niets definitief. Het is zeer onwenselijk als door deze wijziging auto’s weer duurder gaan uitvallen. Kom op Den Haag, de automotive branche heeft het al niet makkelijk!
Tot slot voor u nog een tip: vergeet ook niet deze blog over de bijtelling in 2021 te lezen. Dan houden wij ons bezig met het bijhouden van het nieuws inzake de BPM. Wordt vervolgd.