Waar ben je druk mee als fiscalist automotive?
In mijn dagelijkse werkzaamheden houd ik mij bezig met fiscale vragen van bedrijven in de automotive. Een mooie sector met uitdagende fiscale vraagstukken. In deze blog wil ik u kort meenemen in drie onderwerpen die de afgelopen tijd aan de orde zijn gekomen: de margeregeling, de inkoop in ander EU-land en de demo-auto’s.
Bij toepassing van de margeregeling wordt de omzetbelasting berekend over de marge en niet over de hele verkoopprijs. Voor veel ondernemers blijft deze regeling echter een uitdaging. Hoe moet u bijvoorbeeld om te gaan met reparaties en accessoires? En bekijkt u de marge nu per auto (de individuele methode) of per kwartaal (de globalisatiemethode)?
Mijn ervaring is dat de margeregeling voor veel autobedrijven een uitdagend onderdeel blijft. De vragen hierover blijven komen. Daarom hebben wij een checklist-margeregeling gemaakt waarmee wij een (quick)scan op de margeregeling kunnen uitvoeren. Neem daarvoor contact met mij op. Voorkom een foute toepassing van de margeregeling en laat uw margeregeling eens onder de loep nemen.
Een andere veel voorkomende vraag is hoe het werkt als een btw-auto wordt gekocht in een ander EU-land. Dan is het opletten voor u als ondernemer in de automotive. Want het gebeurt vaak dat een auto door een buitenlandse verkoper wordt geleverd met de buitenlandse btw. En dat is niet juist. Spreek vooraf met de verkoper af welk tarief toegepast zal worden op de factuur en wat daarvoor van u wordt verwacht, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Accepteer nooit zomaar een factuur met buitenlandse btw. Want dan kan het een extra dure auto worden. Overleg liever eerst, wij staan voor u klaar.
Voor demo-auto’s is steeds de vraag of het voorraad of materiële vaste activa (mva) is. Normaliter is het belang dat op mva een vast percentage wordt afgeschreven ten laste van het resultaat. Voorraad wordt gewaardeerd tegen de kostprijs of de lagere marktwaarde. Er kan dus verschil ontstaan in het moment waarop een verlies fiscaal wordt verwerkt. Belangrijk is ook hoe de voorraad dan wordt gewaardeerd, wat is de onderbouwing van de voorraadwaardering? Mijn oproep is: zorg voor een onderbouwd en realistische voorraadwaardering, vooral als het gaat om demo-auto’s.
Hebt u na het lezen van deze blog vragen voor uw business? Neem dan gerust contact op met mij of een collega. Wij hebben kennis van de autobranche en van de fiscaliteit. Zo ontzorgen wij u graag bij het ondernemen.
Govert Meerkerk,
Belastingadviseur
Ook bereikbaar via 0343-415940