8 juli 2024

Bent u ondernemer in de automotive en verkoopt u occasions? Dan heeft u waarschijnlijk te maken met de margeregeling voor de btw. In de praktijk zorgt de margeregeling voor veel vragen. Handelt u daarbij ook regelmatig over de landsgrenzen heen, dan is het extra opletten. En soms geeft dit voor u een onverwacht voordeel.

Verkoop naar ander EU-land

Als een marge-auto wordt verkocht naar een ander EU-land, dan mag deze auto nog steeds onder de margeregeling worden verkocht. Als er nog rest-bpm op de verkochte auto zit, dan kan de bpm in dat geval worden teruggevraagd. Het leidt regelmatig tot vragen of de bpm-teruggave tot de verkoopprijs behoort. Ik zal een cijfervoorbeeld geven om dit wat concreter te maken:

Let op: bovenstaande is een voorbeeld op basis van de individuele methode. Het is vooral bedoeld om het belang weer te geven.

Naar mijn mening hoeft de teruggaaf bpm niet tot de verkoopopbrengst gerekend te worden. De bpm hoort immers niet tot de vergoeding voor de margeregeling. Dit is in het verleden ook door de Belastingdienst bevestigd.

Inkoop uit ander EU-land

Het tegenovergestelde is natuurlijk net zo goed mogelijk. Als u als autohandelaar een marge-auto inkoopt uit een ander EU-land, dan moet er in Nederland waarschijnlijk bpm betaald worden. Wordt de bpm in dat geval dus ook niet tot de inkoopprijs gerekend?

Opvallend is wat hierover is geregeld in een besluit van de staatssecretaris. De handelaar mag ervoor kiezen om de bpm die hij op eigen naam en voor eigen rekening heeft betaald tot de inkoopprijs te rekenen onder de volgende voorwaarde: de wederverkoper heeft de bpm op het moment van aangifte van de winstmarge volledig voldaan.

Ons advies

Het kan dus twee kanten op positief uitpakken. Maar let wel op! Zorg dat u voldoet aan de voorwaarden. Handelt u veel met ondernemers in andere EU-landen? Laat u niet verrassen door een naheffingsaanslag! Neem bij vragen gerust contact met ons op.

Govert Meerkerk

Govert Meerkerk,
Belastingadviseur
Ook bereikbaar via 0343 – 415940