Met Prinsjesdag heeft het kabinet haar belastingplannen voor 2020 bekend gemaakt. Hierbij is onder andere het Wetsvoorstel fiscale maatregelen Klimaatakkoord ingediend. Hierin staan veel afspraken uit het eerder gesloten Klimaatakkoord. Het centrale doel van het Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Het belastingplan 2020 moet nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. In dit artikel ga ik in op de belangrijkste wijzigingen voor de Automotivesector.
De huidige verlaagde bijtelling van 4% (2019) voor de zakelijke elektrische auto gaat omhoog. In 2020 wordt de bijtelling dan 8% en daarna gaat deze in stapjes verder omhoog. Vanaf 2026 is het onderscheid tussen de elektrische auto en andere auto’s verdwenen. Mochten de plannen worden goedgekeurd dan gaat de verlaagde bijtelling dus al komend jaar stijgen! Dit heeft dus ook gevolgen als u de in 2020 te leveren elektrische auto al besteld hebt in 2019!
Bij de aanschaf van een nieuwe auto blijft er de komende jaren wel een voordeel bestaan voor de elektrische auto ten opzichte van de ‘’fossiele’’ auto. Voor fossiele auto’s is de bijtelling immers al 22%.
Let op: de onderstaande verlaagde bijtelling moet gaan gelden tot € 45.000 in 2020 en tot € 40.000 in 2021 (in 2019 tot € 50.000). Dus bij een aanschafwaarde boven dit bedrag maakt u een ‘knip’ en betaalt u over de meerwaarde gewoon 22% bijtelling.
Tabel Bijtelling Elektrische auto per jaar:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Let op: Het kan lonend zijn om uw huidige elektrische auto vroegtijdig in 2020 te vervangen. Daarna kunt u voor het laatst in 2025 profiteren van de lagere bijtelling.
Er komt een onderzoek naar een ander systeem van autobelastingen. De eventuele beslissing over invoering daarvan wordt doorschoven naar een volgend kabinet. In het Klimaatakkoord is hier het onderstaande over uitgewerkt.
Het kabinet gaat rekeningrijden verder onderzoeken. Het huidige systeem van autobelastingen bestaat uit een mix van belasten van bezit en belasten naar gebruik van fossiele brandstoffen via de accijnsheffing. Elektrisch rijden raakt steeds verder ingeburgerd. Mede daarom acht het kabinet op termijn een andere vormgeving van de autobelastingen noodzakelijk. Dit voorkomt dat een steeds kleinere groep de inkomsten opbrengt. Betalen naar gebruik levert potentieel een bijdrage aan minder files en uitstoot.
De eventuele invoering van het nieuwe stelsel wordt betrokken bij de reeds voorgenomen belastingherziening in 2025.
De volgende varianten zijn uitgewerkt:
Het kabinet wil de stimulering van emissievrij rijden ieder jaar aan kunnen passen. Zij noemen dit het principe ‘Hand aan de kraan’. Men wil voorkomen dat er overstimulering plaatsvindt, bijvoorbeeld als er substantieel meer of minder elektrische auto’s worden verkocht dan voorzien. Deze maatregel kan voor veel onzekerheid op de automarkt zorgen. Bij een geplande (toekomstige) aanschaf van een (elektrische) auto blijven de kosten onzeker.
Hieronder vindt u nog een selectie van overige van belang zijnde voorstellen uit de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord:
Kortom, u kunt in de Automotivesector weer een aantal belangrijke wijzigingen op fiscaal gebied verwachten. De sector: het kind van de rekening?
mr. P.R.J. (Reijer) van Schothorst LLM RB
Belastingadviseur