24 juli 2025

Bent u predikant en vraagt u zich af of uw werkruimte voldoet aan de eisen voor fiscale aftrek? Op 25 maart 2025 deed Hof Arnhem-Leeuwarden een uitspraak over de zelfstandigheid van een werkruimte en de aftrek van reiskosten. In dit blog ga ik in op de voorwaarden rond de werkruimte.

Wanneer is een werkruimte zelfstandig?

De kosten voor een werkruimte in of aan huis komen alleen in aanmerking voor aftrek als deze werkruimte door de Belastingdienst als zelfstandig wordt aangemerkt. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

    • de ruimte moet beschikken over een eigen ingang en eigen sanitair (bijvoorbeeld een toilet en wastafel);
    • de werkruimte moet afgescheiden zijn van het privégedeelte van de woning;
    • anderen (zoals cliënten of bezoekers) moeten de ruimte kunnen betreden zonder eerst door het huis te hoeven.

Een zolderkamer of logeerkamer valt meestal buiten de boot, omdat die doorgaans niet aan deze eisen voldoet.

Is de werkruimte zelfstandig? Dan zijn bijvoorbeeld de kosten voor inrichting (vloerbedekking, behang/schilderwerk, bureau, stoel en raamdecoratie van de werkruimte), energiekosten en schoonmaakkosten aftrekbaar.

De werkruimte in de praktijk

In de genoemde rechtszaak ging het om een werkruimte in een pastorie – een woning die de kerk aan de predikant ter beschikking had gesteld. De predikant stelde dat de ruimte voldeed aan de voorwaarden:

    • hij verrichtte er zijn werkzaamheden;
    • de ruimte had een eigen toegang;
    • lag dicht bij een toilet;
    • het zou zelfs apart verhuurbaar zijn.

Toch oordeelde het hof dat geen sprake was van voldoende zelfstandigheid. Volgens het hof moet een werkruimte – om als zelfstandig te gelden – ook maatschappelijk gezien als losstaand van de woning worden beschouwd. Dat betekent: een volledig functionele scheiding van de woning, inclusief eigen voorzieningen. Die ontbraken hier. Daarom werd de aftrek geweigerd.

Tot slot

Deze uitspraak onderstreept het belang van een zorgvuldige en goed onderbouwde administratie. Alleen voldoen aan de formele eisen is niet genoeg. U moet dit ook kunnen aantonen met documenten. Denk aan:

    • duidelijke bouwtekeningen of plattegronden;
    • foto’s van de werkruimte;
    • relevante verslagen of correspondentie.

Twijfelt u of uw werkruimte in aanmerking komt voor aftrek? Of weet u niet zeker welke kosten u kunt opvoeren in uw aangifte? Neem dan gerust contact op met mij of een van mijn collega’s. Wij helpen u graag verder.

Geschreven naar de stand van zaken per 16 juli 2025

 A. (André) van de Weerd RB 

Aangifte Adviseur
Ook bereikbaar via 0343-415940