De 100 allergrootste autodealers namen vorig jaar al 89,8 % van de totale verkoop van nieuwe auto’s in ons land voor hun rekening. De Top-50 klom naar een marktaandeel van 76,5 %. En de 10 allergrootsten noteerden samen 45 % van de totaalmarkt. De Top-50 had in 2004 “maar” 33% van de markt, ondertussen dus 76,5%. De dealers 101-400 bedienen maar 10% van de markt. Er zijn dus grote verschillen ontstaan.
In totaal zijn er in 2021 maar 323.000 nieuwe auto’s verkocht; 9% minder dan in 2020.
In 2011 lag dit aantal nog op 556.000: 42% lager.
Dit alles blijkt uit de uitgave Dealerholding Top-100, het jaarlijkse dealerholding onderzoek van Aumacon. Deze is gepresenteerd op het dealerholding congres op 15 juni 2022. Onze collega Johan Berkouwer was daar als spreker over “financiële rendementen nu en in de toekomst”.
Uit een presentatie van RDC op het congres bleek dat van de nieuwe auto’s 40% een benzinemotor heeft. Hybrid is ook goed voor 39%; gevolgd door elektrisch met 18%.
Ook interessant is dat nog maar 24% van de nieuwe auto’s privé wordt aangeschaft. Het overgrote gedeelte gaat dus zakelijk en/of via lease. RDC toonde ook dat in de afgelopen jaren de occasionverkoop van business to consumer is gestegen met 23%. Particulieren kopen dus steeds minder auto’s van elkaar.
Heel wat getallen op een rij. Wat is de belangrijkste conclusie? Uit onze analyse is gebleken dat de rendementen in 2021 hoger lagen dan in 2020. Financieel gezien is 2021 voor de 100 grootste dealers een goed jaar geweest.
Het blijft de autobranche bezig houden: BPM bij importauto’s. In tegenstelling tot de BTW – waar een duidelijke grens is bij 6 maanden op kenteken en tenminste 6.000 kilometer –
Jaarlijks rapport automotive Jaarlijks verschijnt het rapport “Branches in Zicht”. Dit wordt gepubliceerd door onze branchevereniging, SRA. De cijfers in dat rapport zijn anoniem verzameld uit de jaarrekening van SRA-accountantskantoren.
Vanaf 1 januari 2022 is het belastbaar feit voor de bpm gewijzigd naar het moment van inschrijving in het kentekenregister. Op grond van een specifieke regeling kunnen vergunningshouders de bpm