Er zijn nogal wat ondernemers die naast de AOW geen aanvullende pensioenverzekering hebben. Zij zorgen voor een aanvullend inkomen door te sparen in BOX III. Met de voorgestelde hervorming van BOX III gaat over spaargeld minder belasting betaald worden, maar over andere beleggingen (waaronder vastgoed) juist meer. De bedoeling is om deze wijzigingen in te laten gaan met ingang van 1 januari 2022.
Dus wanneer u de laatste jaren vanwege de lage rente op zoek bent gegaan naar meer rendement en andere beleggingen heeft dan spaargeld, gaat u meer belasting betalen. Dit omdat het voorgestelde rendement omhoog gaat naar 5,33% en de heffing naar 33%. Heeft u een goed renderende belegging dan betaalt u meer maar dat is nog te accepteren. Heeft u laag renderende beleggingen (uitgeleend geld aan kinderen) dan gaat u ook meer belasting betalen.
Stel dat u geld geleend heeft aan uw dochter tegen 2%. Dan gaat daarvan 1,76% naar de belastingdienst als BOX III heffing. Een belastingdruk van bijna 88%.
Ook beleggingen met geleend geld ontsnappen in het nieuwe plan niet meer aan heffing omdat deze niet meer direct gesaldeerd kunnen worden met de bezittingen. De fictieve rendementen worden in het plan uit elkaar getrokken. Zie voor een verdere toelichting en een vergelijking met hoe het nu is ook het plan op: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/09/06/135-miljoen-spaarders-betalen-door-nieuw-voorstel-straks-geen-belasting-meer-in-box-3
1 januari 2022 is nog relatief ver weg. Het gaat nog om een belastingplan dus het is nog niet definitief. Dus we hoeven en kunnen nog niets doen? Nee, dat niet. Hoe kunnen we de BOX III beleggingen het beste structureren om de heffing te minimaliseren en de belastingdruk naar een acceptabel niveau te laten bewegen? Dat is wat ons betreft de opdracht die de overheid ons geeft en waar ze ons ook nog tijd voor gunt. Wij denken graag mee in oplossingsrichtingen daar waar gewenst. Elke situatie vraagt om maatwerk. En dat kunnen wij u bieden als accountants en adviseurs met sterke wortels in de bouw.
drs. K.H. (Klaas) Hille RA
Directeur/partner
khille@vanreeacc.nl
0345-589000
Het is de bedoeling dat vanaf 2026 in Nederland een vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. In verband met enkele gewijzigde Europese regels voor tolheffing moet de vrachtwagenheffing worden aangepast. Geïnteresseerden kunnen via
Het hoofdlijnenakkoord dat op 16 mei is gepresenteerd, dient als basis voor de verdere formatie en moet uiteindelijk tot een regeerakkoord leiden. De budgettaire bijlage bij het hoofdlijnenakkoord geeft inzicht in de financiering van de
In december 2023 werd bekend dat de vakbonden na raadpleging van hun achterban instemden met het eindbod van de werkgevers voor aanpassing van de CAO. Daarmee werd de nieuwe CAO