Op 15 september heeft het kabinet een kamerbrief gepubliceerd over de “toegankelijkheid en doelmatigheid in het nieuwe financieringsstelsel voor kinderopvang”. Dit nieuwe stelsel moet, op basis van de huidige plannen, ingaan per 2029. De kamerbrief bevat belangrijke wijzigingen en verduidelijkingen die van invloed zijn op kinderopvangorganisaties en hun financiering.
Een van de belangrijkste punten is dat kinderopvang wordt aangemerkt als een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB). Dit betekent dat kinderopvangorganisaties onder specifieke regels en voorwaarden zullen vallen. Deze zijn vergelijkbaar met de activiteiten van woningcoöperaties en sommige zorgtaken. Dit heeft vérstrekkende gevolgen, waaronder:
Om administratieve lasten te beperken onderzoekt het kabinet of een brede definitie van de DAEB kan worden gehanteerd.
Bij een DAEB moet de vergoeding aantoonbaar niet tot overcompensatie leiden. Er mag wel een redelijk rendement worden gerealiseerd. In wet- en regelgeving moet worden bepaald wat redelijk is. Het is gebruikelijk dat een percentage van het geïnvesteerd vermogen wordt gehanteerd. In andere sectoren ligt dit grofweg tussen de 3% en 7%. De kinderopvangsector is arbeidsintensief en niet kapitaalintensief. Daarom zal waarschijnlijk een andere methode voor het bepalen van redelijk rendement worden gehanteerd dan de gebruikelijke definitie ‘rendement op geïnvesteerd vermogen’. Denk bijvoorbeeld aan een percentage van de omzet.
Het is nog niet duidelijk hoe de controle op overcompensatie moet gaan plaatsvinden. Ook zal, afhankelijk van de breedte van de definitie van de DEAB, de scheiding in baten en lasten voor DEAB- en niet-DEAB activiteiten gecontroleerd moeten worden. Wij sluiten niet uit dat wij als accountantsorganisatie hierin een rol krijgen.
De staatssecretaris kondigt aan dat kinderopvangorganisaties onder de Wet Normering Topinkomens (WNT) gaan vallen. Er is niet aangegeven of ze worden aangewezen als WNT-instelling of dat de vergoeding die ze ontvangen moet worden aangemerkt als overheidssubsidie. In het eerste geval geldt de WNT-verplichting voor alle kinderopvangorganisaties. In het tweede geval alleen als de vergoeding hoger is dan € 500.000 en 50% van de totale omzet. De WNT-plicht betekent dat beloning van topfunctionarissen wordt gemaximeerd en dat de beloning van topfunctionarissen openbaar gemaakt moet worden. Deze openbaarmaking moet ook worden gecontroleerd. Óf als onderdeel van de jaarrekeningcontrole, óf door middel van een afzonderlijke controle. Dit laatste is het geval wanneer de kinderopvangorganisatie de jaarrekening niet laat controleren.
Het kabinet kiest vooralsnog niet voor tariefregulering. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kostprijzen sterk variëren en een generiek prijsplafond niet mogelijk is. Tariefregulering lijkt ook minder noodzakelijk als al wordt gekozen voor een DAEB, omdat overcompensatie moet worden terugbetaald.
Als bijlage bij de kamerbrief is ook het kostprijsonderzoek gepubliceerd. Dit is uitgevoerd door SEO. De belangrijkste conclusie uit het kostprijsonderzoek is dat ‘dé kostprijs’ niet bestaat. De kostprijs varieert sterk en de variatie kan slechts in beperkte mate worden verklaard door de in het onderzoek onderzochte variabelen. Regionale verschillen spelen een rol, maar de onderzoekers vermoeden dat de grootste verschillen in de kostprijs worden verklaard door variaties in personele inzet en opbouw van het personeelsbestand.
Als specialist in de branche kinderopvang volgen wij de ontwikkelingen voor u op de voet. De belangrijkste inzichten uit het kostprijsonderzoek analyseren wij voor u, de uitkomsten vindt u binnenkort op deze website. Voor meer informatie en de volledige Kamerbrief, bezoek de website van de Rijksoverheid: Kamerbrief Toegankelijkheid en doelmatigheid in het nieuwe financieringsstelsel kinderopvang | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl.
De Cao Kinderopvang 2025-2026 is per 26 juni 2025 algemeen verbindend verklaard. Dat betekent dat vanaf deze datum de cao voor alle werkgevers in kinderopvang geldt. De belangrijkste afspraken in
De toekomst van kinderopvangtoeslag blijft onduidelijk door uitstel stelselherziening Wat staat ouders komende jaren te wachten? De ontwikkelingen rondom de kinderopvangtoeslag buitelen over elkaar heen en de stelselherziening wordt voortdurend
Bezuiniging op kinderopvangtarief in 2026 geschrapt Na felle kritiek vanuit de kinderopvangsector en een uitspraak van de Raad van State is besloten om de bezuiniging op het maximumuurtarief in 2026