Het kabinet is van plan om vanaf 2027 een extra heffing op auto’s van de zaak in te voeren voor werkgevers, als deze auto’s meer dan 0 gram CO2-uitstoot hebben. Dit is een van de voorgenomen fiscale maatregelen om de overgang naar elektrische auto’s op korte termijn te versnellen. Heeft u een auto’s van de zaak en betaalt u loonbelasting? Lees dan wat deze ontwikkeling voor u betekent.
Het plan is om een eindheffing van 52% in de loonbelasting te introduceren. Deze 52% is een werkgever verschuldigd als aan een werknemer vanaf 2027 een auto van de zaak met een CO2-uitstoot groter dan nul ter beschikking wordt gesteld, die ook privé mag worden gebruikt. Het gaat om nieuwe auto’s, met een datum eerste tenaamstelling vanaf 1 januari 2027.
De 52% eindheffing wordt straks berekend over de grondslag voor de bijtelling voor de auto van de zaak. Dat betekent dat de heffing 52% over 22% van de cataloguswaarde van de auto inclusief btw en bpm bedraagt. Stel dat een auto een cataloguswaarde heeft van 50.000 euro, dan gaat het dus om 52% * (22% * 50.000) = 5.720 euro per jaar. De werknemer zelf moet daarnaast nog wel bijtelling betalen voor privégebruik. In tegenstelling tot de bijtelling voor de auto van de zaak wordt bij de berekening van de eindheffing geen rekening gehouden met de eigen bijdrage van de werknemer. Bovendien mag de eindheffing niet doorbelast worden via een eigen bijdrage van de werknemer.
De eindheffing wordt per aangiftetijdvak verschuldigd. Doet een werkgever per maand aangifte loonbelasting, dan betaalt hij dus ook elke maand de 1/12 maal 52% over 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm).
De eindheffing van 52% geldt straks niet als de auto van de zaak die ter beschikking wordt gesteld, een CO2-uitstoot heeft van nul. Volledig elektrische en waterstof aangedreven auto’s vallen dan ook buiten deze heffing.
De eindheffing geldt alleen als de auto van de zaak voor privégebruik ter beschikking wordt gesteld en waarvoor dus bijtelling geldt. Als de (bestel)auto niet privé wordt gebruikt, wordt dat niet geraakt door de eindheffing.
De eindheffing is een heffing voor werkgevers. Dit betekent dat als een bv een auto van de zaak ter beschikking stelt aan een dga, deze bv ook met de heffing te maken kan krijgen. Een zzp’er met een eenmanszaak kan echter niet met de heffing te maken krijgen, want deze betaalt inkomstenbelasting en geen loonbelasting.
De maatregel is nog niet definitief. Het plan is om de maatregel op te nemen in het Belastingplanpakket 2026 dat op Prinsjesdag 2025 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Daarna moeten zowel de Tweede als de Eerste Kamer nog instemmen met de maatregel.
Bent u werkgever en is dit relevant voor u? Houd dan de komende maanden de ontwikkelingen in de gaten. Wij zullen u regelmatig informeren via deze website. Als de regeling wordt ingevoerd, is het advies om uw autoregeling goed onder de loep te nemen. Neem gerust contact met ons op.
Lees hier het volledige bericht.
Waarom is de DUMAVA-subsidie relevant voor u als (zorg)ondernemer? Als ondernemer (in de zorg) krijgt u te maken met stijgende energiekosten en strengere duurzaamheidsregels voor uw vastgoed. Vanaf 2 juni
Sinds 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) van kracht. Deze wet is van groot belang voor alle stichtingen en verenigingen. Waarom? Omdat de regels voor
Belangrijke veranderingen uit de Voorjaarsnota 2025 voor werkgevers en werknemers Op 18 april 2025 presenteerde het kabinet de Voorjaarsnota. Daarin staat een aantal belangrijke veranderingen die invloed hebben op lonen,