10 oktober 2024

Gedeeltelijk openbare jaarverantwoording voor u als kleine zorgaanbieder vanaf 2025

Goed nieuws voor u als kleine zorgaanbieder: vanaf 2025 wordt het eenvoudiger om uw jaarverantwoording te regelen. Dankzij nieuwe regels hoeft u minder tijd en geld te besteden aan uitgebreide financiële rapportages, terwijl u nog steeds voldoet aan de vereiste transparantie binnen de zorgsector. Dit geeft u de ruimte om zich meer te focussen op uw belangrijkste taak: het verlenen van zorg aan uw cliënten.

Vereenvoudigde jaarverantwoording

Op 24 september 2024 heeft de Eerste Kamer de Verzamelwet VWS 2023 goedgekeurd. Eén van de belangrijke onderdelen van deze wet is de vereenvoudigde jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders. Dit betekent dat u vanaf 1 januari 2025 onder een lichter verantwoordingsregime valt, speciaal ontwikkeld door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De nieuwe regels maken het mogelijk dat u op een meer toegankelijke manier kunt rapporteren over uw activiteiten en financiële zaken. En nog beter: u kunt deze aangepaste verantwoording al toepassen voor het boekjaar 2024. De uitgebreide toelichting vindt u via deze link: Eerste Kamer akkoord met de introductie van een gedeeltelijk openbare jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders | Nieuwsbericht | Jaarverantwoording zorg

Wanneer bent u een micro- oftewel kleine zorgaanbieder?

Nog even de voorwaarden op een rij. U bent een micro-zorgaanbieder als u twee opeenvolgende boekjaren hebt voldaan aan minimaal twee van de drie eisen:

  • Balanstotaal van maximaal 450.000 euro;
  • Netto-omzet van maximaal 900.000 euro;
  • Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst (zzp’ers (bijv. waarnemers) worden niet meegeteld).

Wat worden de regels?

Het ministerie van VWS is op dit moment bezig met de laatste uitwerkingen van de regels die vanaf 1 januari 2025 gaan gelden voor micro-zorgaanbieders. De lichtere maatschappelijke verantwoording houdt in dat een micro-zorgaanbieder beperkte gegevens hoeft aan te leveren en een aantal vrijstellingen krijgt:

  • een beperkte balans;
  • een beperkte winst- en verliesrekening of staat van baten en lasten;
  • een beperkte vragenlijst sterk versimpeld tot hoogstens een drietal vragen over identiteit, aantal zorgverleners en aantal cliënten;
  • vrijstelling van een toelichting op de beperkte financiële verantwoording;
  • vrijstelling van het overleggen van een bestuursverslag;
  • vrijstelling van de accountantscontrole (cq. controleverklaring); en
  • vrijstelling van de gehele openbaarmakingsverplichting.

Ons advies

De regels zijn de laatste jaren verandert, waardoor het niet voor iedere zorgaanbieder duidelijk is wat er wordt verwacht. Neem gerust contact met ons op, wij helpen u weer overzicht te krijgen.

 

 

 

Meer nieuwsitems