De Inspectie van het Onderwijs heeft onderzoek gedaan naar de functionele scheiding (waarbij bestuur en intern toezicht in één orgaan verenigd zijn) van bestuur en toezicht en hier een rapport over uitgebracht. Met name in het primair onderwijs is relatief vaak voor deze wijze van scheiding van bestuur en toezicht gekozen. Het doel van het onderzoek van de inspectie is om meer te weten te komen over de inrichting en werking van besturen met een functionele scheiding van bestuur en toezicht.
De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn als volgt:
Het verdient volgens de inspectie aanbeveling om de wettelijke kaders voor scheiding van bestuur en toezicht te verduidelijken en ook voorlichting te geven over het doel van deze kaders: een zodanig onafhankelijk functioneren van het intern toezicht dat er genoeg ruimte is voor de controlerende rol, waarbij voldoende de gelegenheid wordt benut voor kritische reflectie om op gepaste wijze een klankbordrol te vervullen.
In het rapport over dit onderzoek wordt bij de aanbevelingen voor bestuurders en toezichthouders beschreven waar een scheiding van bestuur en toezicht aan moet voldoen. Aanvullend zijn aanbevelingen opgenomen voor de sectororganisaties en wordt er ingegaan op de activiteiten van de Inspectie van het Onderwijs.
Bron: www.onderwijsinspectie.nl
Vanmorgen was er een rondetafelgesprek. Kamerleden stelden vragen aan de Belastingdienst en andere betrokken partijen. Zo verzamelden zij informatie van experts. Het onderwerp van de vragen was de handhaving van
Schijnzelfstandigen, schijn-zzp’ers of nep-zzp’ers. Allemaal namen voor dezelfde groep. Schijnzelfstandig zijn betekent dat iemand een zelfstandige (zzp’er) lijkt, maar het niet is volgens de Belastingdienst. Een verkapt dienstverband dus. Als
Het huidige kabinet heeft de inkomensonafhankelijke (bijna) gratis kinderopvang uitgesteld tot 2027. Vooruitlopend daarop wordt de kinderopvangtoeslag in 2025 en 2026 stapsgewijs verhoogd. Nadat het voorstel eerder in internetconsultatie is