De Inspectie van het Onderwijs heeft onderzoek gedaan naar de functionele scheiding (waarbij bestuur en intern toezicht in één orgaan verenigd zijn) van bestuur en toezicht en hier een rapport over uitgebracht. Met name in het primair onderwijs is relatief vaak voor deze wijze van scheiding van bestuur en toezicht gekozen. Het doel van het onderzoek van de inspectie is om meer te weten te komen over de inrichting en werking van besturen met een functionele scheiding van bestuur en toezicht.
De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn als volgt:
Het verdient volgens de inspectie aanbeveling om de wettelijke kaders voor scheiding van bestuur en toezicht te verduidelijken en ook voorlichting te geven over het doel van deze kaders: een zodanig onafhankelijk functioneren van het intern toezicht dat er genoeg ruimte is voor de controlerende rol, waarbij voldoende de gelegenheid wordt benut voor kritische reflectie om op gepaste wijze een klankbordrol te vervullen.
In het rapport over dit onderzoek wordt bij de aanbevelingen voor bestuurders en toezichthouders beschreven waar een scheiding van bestuur en toezicht aan moet voldoen. Aanvullend zijn aanbevelingen opgenomen voor de sectororganisaties en wordt er ingegaan op de activiteiten van de Inspectie van het Onderwijs.
Bron: www.onderwijsinspectie.nl
Onderwijsaccountantsprotocol Hoewel de controles van boekjaar 2022 nog volop lopen, ontvingen wij van de Onderwijsinspectie al het eerste concept van het Onderwijsaccountantsprotocol 2023. Het aantal wijzigingen dat in dit eerste
Het beschermen van persoonlijke gegevens is in het onderwijs van cruciaal belang. De onderwijssector heeft tenslotte te maken met een minderjarige doelgroep. Leerlingen, maar ook ouders en medewerkers vertrouwen hun gegevens
Criteria aanvullende normatieve bekostiging In april 2023 is de Regeling Kwaliteitsafspraken MBO voor de periode 2024-2027 gepubliceerd. Dit in vervolg op de huidige regeling voor 2023. De extra gelden worden