Het kabinet heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over een onderzoek naar ANBI’s, Algemeen Nut Beogende Instellingen. Het onderzoek is uitgevoerd door een speciale commissie, die ook aanbevelingen heeft gedaan. Welke zijn dit?
ANBI’s zijn instellingen met een aantal speciale fiscale voordelen. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als deze zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang. ANBI’s moeten voldoen aan een aantal voorwaarden en mogen geen winstoogmerk hebben.
Een voordeel van een ANBI is dat deze onder voorwaarden geen belasting hoeft te betalen over ontvangen schenkingen en erfenissen. Doet een ANBI zelf schenkingen in het algemeen belang, dan hoeft de begunstigde ook geen belasting te betalen. Bovendien zijn giften aan een ANBI aftrekbaar in de inkomstenbelasting.
De commissie wil onder andere het toezicht op ANBI’s verbeteren, onder meer door:
De commissie beveelt ook aan dat ANBI’s jaarlijks een bepaald minimum aan activiteiten moeten verrichten of een minimum bedrag voor het algemeen nut besteden. Zo zouden instellingen die geen activiteiten ondernemen geen ANBI kunnen zijn en wordt misbruik van de ANBI-status tegengegaan.
Verder beveelt de commissie aan het toezicht op fondsenwervende organisaties voor goede doelen over te laten aan het CBF. Dat stelt via de Erkenningsregeling veel hogere eisen. Door de kosten voor de Erkenningsregeling te verlagen, kan het aantal instellingen toenemen dat via het CBF onder toezicht staat.
Het kabinet komt in het najaar 2022 met een reactie op het onderzoek en de aanbevelingen. Natuurlijk houden wij u via deze website graag op de hoogte.
Bron: SRA
Eerder was al bekend dat het mogelijk is om uitstel te vragen voor de opgaaf Uitbetaalde Bedragen aan Derden (UBD). De Belastingdienst meldt nu dat dit ook telefonisch kan.
Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent dat er weer genoeg veranderingen zijn in de belastingwetgeving. Als ondernemer en/of werkgever wilt u natuurlijk op de hoogte zijn van de
Het Becon-overleg is het overleg tussen de organisaties van belastingadviseurs en de Belastingdienst. Tijdens het overleg van 20 januari 2023 is de renseigneringsverplichting besproken. Deze is opgenomen in artikel 22a