De regeling ‘Onvoorziene gevallen bij invoering vereenvoudiging bekostiging voortgezet Onderwijs VO 2018’ vervalt per 1 januari 2023. Deze regeling is ooit in het leven geroepen bij de vereenvoudiging van de bekostiging in het Voortgezet Onderwijs. Dit is in 2005 en na een korte onderbreking in 2018 weer opnieuw ingevoerd. Op grond van RJ 660.201 was het voor instellingen in het voortgezet onderwijs mogelijk om op basis van deze regeling een vordering op de balans op te nemen. Namelijk ter hoogte van maximaal 7,5% van de personele bekostiging. Een alternatief was om geen vordering op te nemen, maar een niet in de balans opgenomen actief. En dit te vermelden in de niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen.
In de praktijk zijn er nog nauwelijks instellingen die een vordering uit hoofde van deze regeling opnemen op de balans. Door het vervallen van de regeling is het per 31 december 2022 niet meer mogelijk een vordering op te nemen. Ook vervalt de bepaling dat als geen vordering opgenomen wordt, dit vermeld wordt onder de niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen.
Wij adviseren u bij het opstellen van de jaarrekening 2022 hier rekening mee te houden.
Het Becon-overleg is het overleg tussen de organisaties van belastingadviseurs en de Belastingdienst. Tijdens het overleg van 20 januari 2023 is de renseigneringsverplichting besproken. Deze is opgenomen in artikel 22a
De vermogenspositie van onderwijsinstellingen houdt de gemoederen al jaren bezig. Adviezen van de commissie Don, rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en Kamervragen suggereren dat er bij onderwijsinstellingen veel
“wegwijs in de wirwar van wet- en regelgeving” Kinderopvang en onderwijs onder één dak. Het is in de huidige tijd, waarin IKC-vorming een vlucht neemt, eerder regel dan uitzondering. Hoe