Het beschermen van persoonlijke gegevens is in het onderwijs van cruciaal belang. Om die reden is vorig jaar een normenkader opgesteld door SIVON voor Informatiebeveiliging en Privacy (IBP). Het normenkader bevat 69 normen voor informatiebeveiliging waaraan instellingen in het funderend onderwijs zouden moeten voldoen. Op grond hiervan wordt het volwassenheidsniveau op een schaal van 0 tot 5 gemeten.
Op grond van nalevingsonderzoek bij 14 instellingen voor PO en VO komt SIVON tot de conclusie dat de informatiebeveiliging bij veel instellingen nog niet op orde is. Het gemiddelde geconstateerde volwassenheidsniveau is 1,9, al varieert dit wel flink tussen 1,5 en 2,7. De doelstelling is dat alle schoolbesturen in 2027 minimaal het niveau 3,0 hebben gehaald.
De gedetailleerde uitkomsten van het onderzoek en de succesfactoren vindt u hier.
Prinsjesdag 2025: wat betekent dit voor het onderwijs? Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet de Miljoenennota en het Belastingplan 2026. Het kabinet is demissionair. Dit betekent dat het lopende zaken
De dag vóór Prinsjesdag is een kamerbrief gepubliceerd. Hierin worden plannen toegelicht voor een nieuw financieringsstelsel. Hoewel de geplande ingangsdatum 2029 is, leiden de voorstellen al tot discussies. Wij lichten
Het einde van het jaar 2025 nadert met rasse schreden. Kinderopvang is arbeidsintensief waardoor een groot deel van de kosten uit loonkosten bestaat. Dit betekent ook dat een kinderopvangorganisatie relatief