Op 6 september 2019 verscheen op de website van de Rijksoverheid een nieuwsbericht met de volgende titel: “1,35 miljoen spaarders betalen door een nieuw voorstel straks geen belasting meer in box 3”. De Staatssecretaris zegt bij het voorstel: “Dit wordt misschien wel de grootste wijziging in de inkomstenbelasting sinds 2001”. Alle reden dus om in dit artikel in te gaan op deze wijziging .
Aantrekkelijk nieuws dus, maar klopt de titel boven het nieuwsbericht wel?! Om met de deur in huis te vallen: Nee, deze titel is onjuist! Immers, als de spaarrentes zullen stijgen zullen deze spaarders opnieuw belasting betalen in box 3.
Het is de bedoeling dat de belastinghervorming per 1 januari 2022 in werking zal treden. Het voorstel gaat uit van de werkelijk verhouding tussen uw spaargeld, beleggingen en schulden.
Over het spaargeld, beleggingen en de schulden wordt het rendement berekend. Over de werkelijke hoeveelheid spaargeld wordt dan een vooraf vastgestelde rente berekend, die zoveel mogelijk aansluit bij de werkelijke spaarrente. Het rendement op de categorie “spaargeld” bedraagt op dit moment 0,09%. Het rendement op de categorie “beleggingen” bedraagt 5,33% en op de categorie schulden 3,03%.
Het tarief zal stijgen van 30% naar 33%. Wel geldt er een heffingsvrij inkomen van € 400.
Stel u heeft € 400.000 aan vermogen. Dit vermogen bestaat uit € 400.000 aan banktegoeden, € 200.000 aan effecten minus € 200.000 aan bankschulden. Dit resulteert in de volgende rekensom.
Vermogen | Percentage
Rendement |
Rendement | |
Banktegoeden | € 400.000 | 0,09 % | € 360 |
Effecten | € 200.000 | 5,33 % | € 10.660 |
Bankschulden | € 200.000 -/- | 3,03% | € 6.060 -/- |
Totaal | € 400.000 | € 4.960 | |
Af: Heffingsvrij inkomen | € 400 -/- | ||
Totaal belastbaar bedrag | € 4.560 |
De belasting over het belastbaar bedrag (€ 4.560) bedraagt € 1.505 (33%). Opmerkelijk genoeg: Al had u de lening afgelost door middel van uw effecten (dus alleen een bankrekening aangehouden) dan had u geen belasting betaald. Immers had het rendement in die situatie niet boven het heffingsvrij inkomen uitgekomen.
Anti-arbitragemaatregelen
Het nieuwe stelsel wordt zo ontworpen dat de voordelen van het huidige systeem behouden blijven, zoals de vooraf ingevulde aangifte. Het nieuwe systeem is, volgens de Belastingdienst, wel gevoeliger voor belastingontwijking. Het kabinet is namelijk bang dat belastingplichtigen massaal hun vermogen rond de peildatum verplaatsen naar de categorie; “spaargeld”. Er worden dan ook maatregelen genomen om dit tegen te gaan, de zogenaamde anti-arbitragemaatregelen. Hoe deze maatregelen er uit komen zien is nog niet bekend.
Nog even afwachten
Het blijft afwachten hoe het definitieve voorstel eruit ziet. Maar in ieder geval: tot het inzenden van dit artikel (12-9-2019) bent u wel weer helemaal up to date.
J. (Johan) de Bruin AA RB
Belastingadviseur
jdbruin@vanreefc.nl
0343-415940
De laatste maand van het jaar is aangebroken. Voor veel mensen is december een gezellige, maar ook een drukke maand. Om te voorkomen dat u belangrijke fiscale deadlines vergeet, hebben
De Tweede Kamer heeft het Belastingplan 2025 aangenomen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Er zijn een aantal amendementen aangenomen. Het Belastingplan is dus op een aantal punten
Wettelijke loondoorbetalingsverplichting Als werkgever bent u verplicht om een zieke werknemer twee jaar lang ten minste 70% van het laatstverdiende loon, gemaximeerd tot het maximum dagloon, door te betalen. In