Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in zero-emissiezones schoon rijden, en eind 2030 allemaal. Het betreft op dit moment zones in 29 gemeenten. “Schoon” betekent bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Wat betekent dit voor u als ondernemer?
Sinds 28 augustus 2023 is de subsidiepot voor ondernemers die over willen stappen op een elektrische bestelbus leeg. Omdat er meer subsidie was ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dat betekent dat steeds meer ondernemers de overstap naar een elektrische bestelbus maken. Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot.
Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. De overheid stimuleert elektrisch rijden. Daarom kunt u als ondernemer tot en met 2024 subsidie krijgen voor de aanschaf. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus dit jaar ligt op 4500 euro. Kleinere ondernemers krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunt u belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.
De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan het totale budget van 2023. Wij houden u op de hoogte via deze website.
Vanaf 2025 mogen gemeenten een zero-emissie zone invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones schoon rijden, en eind 2030 allemaal. Dit geldt voor u als bouwbedrijf, als leverancier en ook bijvoorbeeld voor een vrachtwagen die de winkel komt bevoorraden. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat (zoals marktkramen en circuswagens). Tot slot heeft het kabinet met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.
Op dit moment rijden er ruim 18.000 elektrische bestelwagens rond in Nederland. Met deze 7.500 nieuwe komt daar een flinke schep bovenop richting de ambitie om in 2025 50.000 bestelauto’s geëlektrificeerd te hebben. Mogelijk overweegt u een aanschaf, of worstelt u juist met de overstap. Meer informatie over de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) vindt u op de site van de Rijksoverheid. Bij uw afwegingen helpen wij u graag, neem gerust contact op.
Bron: Rijksoverheid.nl
In 2025 wordt de kinderopvangtoeslag voor middeninkomens verhoogd. Gezinnen waarvan het inkomen tussen ongeveer € 29.400 en € 159.200 per jaar ligt, krijgen daardoor een groter deel van de kinderopvang
Het is de bedoeling dat vanaf 2026 in Nederland een vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. In verband met enkele gewijzigde Europese regels voor tolheffing moet de vrachtwagenheffing worden aangepast. Geïnteresseerden kunnen via
Sinds 2023 mag u als dga niet meer excessief (teveel) lenen van uw bv. Als u dat doet, moet u een fictieve box 2-heffing betalen. Is deze fictieve heffing in