Om ons heen zien we steeds meer onderwijsinstellingen die een nauwe samenwerking aangaan met een kinderopvang. De gezamenlijke organisatie presenteert zich dan als een integraal kindcentrum (IKC) waar kinderen van 0 tot 13 jaar zich langs één doorgaande ontwikkellijn opgroeien. In 2019 profileerde al bijna een kwart van de scholen met kinderopvang zich als een IKC. Dit is een stijging van tien procent ten opzichte van 2016, zo blijkt uit een onderzoek van Oberon. Uit een peiling van de PO-Raad bleek dat circa tachtig procent van de schoolbesturen plannen heeft om een IKC te starten.
Het doel van een samenwerking tussen een onderwijsinstelling en een kinderopvang bestaat uit twee delen. Enerzijds wordt door de samenwerking een doorgaande leerlijn gerealiseerd. Anderzijds zorgt een betere samenwerking voor het verminderen van personeelstekorten en een lagere werkdruk.
Schoolbesturen geven echter aan dat de wet- en regelgeving in de weg staat om een nauwe samenwerking met een kinderopvang aan te gaan en zodoende een IKC te vormen. Uit de peiling van de PO-Raad blijkt dat 47% van de schoolbesturen (nog) niet voor een IKC kiest vanwege de beperkingen van de huidige wet- en regelgeving. 71% geeft zelfs aan het onmogelijk te vinden om een samenwerking aan te gaan.
Bij samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang komt dus heel wat kijken. Wij informeren u graag in de vorm van een drieluik. Daarom publiceren wij achtereenvolgens drie artikelen over de belangrijkste aandachtspunten. De artikelen behandelen
Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op via info@vanreeaccountants.nl of bel 0343-415940
IKC-vorming is al jarenlang een trend. Kinderopvangorganisaties en onderwijsinstellingen zijn overtuigd van de meerwaarde van integrale kindcentra. Tegelijkertijd zijn er belemmeringen die samenwerking ingewikkeld maken. Vaak is wet- en regelgeving
Situatieschets Op 23 december 2021 hebben de VTOI-NVTK en de Vereniging voor Onderwijsbestuurders de onderhandelingen voor één cao voor bestuurders in het PO en VO nagenoeg afgerond. De doelstelling van
Begin 2021 hebben de Eerste en Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs. Met deze wetswijziging wil het ministerie van OCW de berekening van de bekostiging eenvoudig,