De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet een schadevergoeding betalen aan de gebruikers van de ‘lichte’ Stints met een elektromotor van 800 watt. Dat staat in een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (22 december 2021). Voor gebruikers van ‘zwaardere’ Stints met een elektromotor van 1200 watt geldt dat de Afdeling bestuursrechtspraak de minister niet kan verplichten om schade te vergoeden. Deze Stints met een groter vermogen hebben nooit officieel toestemming gekregen om op de openbare weg te rijden, maar hebben wel jarenlang deelgenomen aan het verkeer. Dat valt deze gebruikers niet te verwijten, omdat voor hen niet duidelijk was en ook niet hoefde te zijn dat alleen de lichte Stint de weg op mocht. Daarom roept de Afdeling bestuursrechtspraak de minister op om met de gebruikers van deze zwaardere Stints te overleggen over schadevergoeding.
Hoewel gebruikers van de zwaardere Stints dus vanuit juridisch oogpunt niet geraakt zijn door het besluit van de minister om de Stint van de weg te halen, hebben zij feitelijk wel schade geleden. De Raad van State roept de minister op om met alle gebruikers te overleggen om tot een zo goed mogelijke schaderegeling te komen.
Voor meer informatie lees: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/@128030/schadevergoeding-regeling-stints/
Digitaal Veilig Onderwijs Het programma Digitaal Veilig Onderwijs is een initiatief van vijf organisaties. Zij werken samen om onderwijsinstellingen te helpen bij het verbeteren van hun digitale veiligheid. Het doel
Naar aanleiding van signalen uit het onderwijsveld en de politiek over groeiende administratieve lasten rondom de verslaggeving, wordt het ‘compact bestuursverslag’ geïntroduceerd in de RJO (art. 3a). Hiermee is volgens
In maart 2025 is de nieuwe Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs (RJO) gepubliceerd. Een van de wijzigingen in de RJO is dat het bestuur zich in het bestuursverslag moet verantwoorden over de