Elke ANBI heeft de verplichting om op de eigen website of op de gemeenschappelijke website van bijvoorbeeld een brancheorganisatie gegevens te publiceren. Deze publicatieverplichting is één van de eisen om aangemerkt te blijven worden als ANBI. Sinds 1 januari 2021 zijn grote ANBI’s verplicht om voor publicatie van de gegevens, gebruik te maken van standaardformulieren. Uw instelling is een grote ANBI als u aan één van de volgende voorwaarden voldoet:
Het standaardformulier dat gebruikt moet worden kunt u vinden op de website van de belastingdienst. Het formulier moet dit jaar ingevuld worden op basis van de jaarcijfers over 2021.
Indien uw instelling geen grote ANBI is mag u ook gebruik maken van het formulier. Dat is echter niet verplicht. Als u geen gebruik maakt van het formulier dienen in ieder geval jaarlijks voor 1 juli de volgende gegevens gepubliceerd te worden:
Waarom een volledig personeelsdossier essentieel is voor u als werkgever. Een nieuwe medewerker in dienst? Zorg dat de basis klopt. Dat begint bij een volledig en juist personeelsdossier. Juist bij
Vanaf 1 januari 2026 treedt de ‘Wet transparantie en tegengaan ondermijning door maatschappelijke organisaties‘ in werking (indien deze ook door de Eerste Kamer wordt goedgekeurd). Deze wet verplicht stichtingen om
In de Fiscale verzamelwet 2026 is opgenomen dat vanaf 2026 alle Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s) hun verplichte publicatiegegevens niet alleen op een eigen of branchewebsite publiceren, maar ook via een centraal