Vanaf 9 mei komen ondernemers voor een subsidie in aanmerking voor de aanschaf van een “schone” vrachtauto. Dus een elektrische vrachtwagen of een vrachtwagen die op waterstof rijdt. De hoogte van het subsidiebedrag kan oplopen tot 60% van de meerkosten ten opzichte van een vrachtauto die op diesel rijdt.
Het kabinet wil de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s stimuleren. Want een klimaatdoel is de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen. Hiervoor is een subsidieregeling gemaakt. Deze regeling moet het voor onderneming en non-profitinstellingen aantrekkelijker maken om over te gaan tot de aankoop van een elektrische of een op waterstof rijdende vrachtauto en klimaatneutraler te gaan ondernemen. Want deze auto’s zijn momenteel duurder in aanschaf dan dieselvrachtauto’s.
Ondernemers kunnen bij de aanschaf van een emissieloze vrachtwagen vanaf 9 mei een subsidie krijgen. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en de soort vrachtwagen. Er worden verschillende subsidiepercentages gehanteerd voor grote, middelgrote en kleine ondernemingen. Om het MKB tegemoet te komen gelden er voor kleine ondernemingen hogere percentages dan voor de andere ondernemingen. Het voordeel kan voor deze groep oplopen tot 60% van de meerkosten bij aanschaf. De percentages lopen af ten nadele van de grote ondernemingen.
Voor de subsidieverlening kunt u als ondernemer bij de RVO terecht. Er moet dan zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
Het subsidieplafond voor 2022 is € 13.500.000. Tot en met 2024 is € 40 miljoen beschikbaar. De subsidieregeling loopt tot 2027. Deze subsidieregeling is mogelijk naast de aanvraag voor de Milieu Investeringsaftrek (MIA). Hierdoor heeft u dubbel voordeel bij aanschaf van een emissieloze vrachtauto. Ook komt de aanschaf van laadinfrastructuur in aanmerking voor de MIA.
Bent u bezig met investeren in uw vrachtwagenpark? Dan is dit mogelijk een interessante regeling voor u. Daarom kijken wij graag met u mee. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
De laatste maand van het jaar is aangebroken. Voor veel mensen is december een gezellige, maar ook een drukke maand. Om te voorkomen dat u belangrijke fiscale deadlines vergeet, hebben
De Tweede Kamer heeft het Belastingplan 2025 aangenomen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Er zijn een aantal amendementen aangenomen. Het Belastingplan is dus op een aantal punten
Wettelijke loondoorbetalingsverplichting Als werkgever bent u verplicht om een zieke werknemer twee jaar lang ten minste 70% van het laatstverdiende loon, gemaximeerd tot het maximum dagloon, door te betalen. In