Regelmatig zien wij vragenbrieven van de Belastingdienst over de gepubliceerde ANBI gegevens van stichtingen en verenigingen langskomen. Meestal missen er op de website enkele ANBI gegevens of zijn deze niet eenvoudig te vinden voor de Belastingdienst. De beantwoording van de vragenbrief kost een stichting en vereniging tijd en energie, terwijl een korte check voorkomt dat er vragen vanuit de Belastingdienst komen.
Wij adviseren om alle ANBI-gegevens op één centrale webpagina te zetten, ook er gegevens zoals bijvoorbeeld de contactgegevens van uw stichting en vereniging ook al op een ander pagina op de website vermeld. Daarnaast zien wij vaak het beloningsbeleid niet volledig worden benoemd, zowel beloningsbeleid van bestuur, directie als personeel. Tot slot zorgt het wijzigen van de website vaak voor het incompleet worden van ANBI gegevens die zijn gepubliceerd.
Voor de volledigheid een overzicht van de gegevens die de Belastingdienst verwacht op de website van een ANBI-instelling:
Een ANBI-stichting of vereniging kan de vereiste gegevens op een eigen internetsite publiceren, of op een gemeenschappelijke internetsite van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.
Bron: Van Ree Accountants en Belastingdienst
Het kabinet is van plan om vanaf 2027 een extra heffing op auto’s van de zaak in te voeren voor werkgevers, als deze auto’s meer dan 0 gram CO2-uitstoot hebben.
Sinds 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) van kracht. Deze wet is van groot belang voor alle stichtingen en verenigingen. Waarom? Omdat de regels voor
Belangrijke veranderingen uit de Voorjaarsnota 2025 voor werkgevers en werknemers Op 18 april 2025 presenteerde het kabinet de Voorjaarsnota. Daarin staat een aantal belangrijke veranderingen die invloed hebben op lonen,