Regelmatig zien wij vragenbrieven van de Belastingdienst over de gepubliceerde ANBI gegevens van stichtingen en verenigingen langskomen. Meestal missen er op de website enkele ANBI gegevens of zijn deze niet eenvoudig te vinden voor de Belastingdienst. De beantwoording van de vragenbrief kost een stichting en vereniging tijd en energie, terwijl een korte check voorkomt dat er vragen vanuit de Belastingdienst komen.
Wij adviseren om alle ANBI-gegevens op één centrale webpagina te zetten, ook er gegevens zoals bijvoorbeeld de contactgegevens van uw stichting en vereniging ook al op een ander pagina op de website vermeld. Daarnaast zien wij vaak het beloningsbeleid niet volledig worden benoemd, zowel beloningsbeleid van bestuur, directie als personeel. Tot slot zorgt het wijzigen van de website vaak voor het incompleet worden van ANBI gegevens die zijn gepubliceerd.
Voor de volledigheid een overzicht van de gegevens die de Belastingdienst verwacht op de website van een ANBI-instelling:
Een ANBI-stichting of vereniging kan de vereiste gegevens op een eigen internetsite publiceren, of op een gemeenschappelijke internetsite van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.
Bron: Van Ree Accountants en Belastingdienst
Tot 2025 organiseerde de Rijksoverheid de Week van de RI&E om aandacht te vragen voor dit onderwerp. Vanaf dit jaar is de Rijksoverheid daarmee gestopt maar dat maakt een RI&E
Als u meer dan 100 werknemers in dienst heeft moet u de kilometers van uw werknemers bijhouden. Hier komt meer bij kijken dan alleen het noteren van het aantal gereisde
Het ‘ravijnjaar 2026’ verwijst naar de verwachte bezuinigingen op het gemeentefonds, die in dat jaar naar verwachting volledig doorwerken. Gemeenten zullen hierdoor mogelijk gedwongen worden om subsidies voor non-profitorganisaties te