Regelmatig zien wij vragenbrieven van de Belastingdienst over de gepubliceerde ANBI gegevens van stichtingen en verenigingen langskomen. Meestal missen er op de website enkele ANBI gegevens of zijn deze niet eenvoudig te vinden voor de Belastingdienst. De beantwoording van de vragenbrief kost een stichting en vereniging tijd en energie, terwijl een korte check voorkomt dat er vragen vanuit de Belastingdienst komen.
Wij adviseren om alle ANBI-gegevens op één centrale webpagina te zetten, ook er gegevens zoals bijvoorbeeld de contactgegevens van uw stichting en vereniging ook al op een ander pagina op de website vermeld. Daarnaast zien wij vaak het beloningsbeleid niet volledig worden benoemd, zowel beloningsbeleid van bestuur, directie als personeel. Tot slot zorgt het wijzigen van de website vaak voor het incompleet worden van ANBI gegevens die zijn gepubliceerd.
Voor de volledigheid een overzicht van de gegevens die de Belastingdienst verwacht op de website van een ANBI-instelling:
Een ANBI-stichting of vereniging kan de vereiste gegevens op een eigen internetsite publiceren, of op een gemeenschappelijke internetsite van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.
Bron: Van Ree Accountants en Belastingdienst
Recent berichten wij u dat er nog uitstel aangevraagd kan worden om aan de renseigneringsplicht te kunnen voldoen. Wilt u nog uitstel aanvragen voor het aanleveren van de gegevens en
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties worden gesubsidieerd vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het huidige beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties loopt eind 2023 af. Per 1 januari 2024
Ga nog deze maand na of u over 2022 nog btw moet afdragen aan de Belastingdienst. Als u deze btw namelijk vóór 1 april 2023 met een suppletie aangeeft bij