18 september 2019

Van Ree Accountants is specialist in de automotivebranche en bedient de volle breedte van de branche. Zo zetten we als accountant en adviseur graag onze kennis van de automotive ook voor u in. Bijvoorbeeld door het gedeeltelijk of volledig overnemen van uw financiële administratie, het verzorgen van uw salarisadministratie, het controleren of samenstellen van uw jaarrekeningen en het begeleiden van trajecten op het gebied van overname, financiering, schenking, et cetera.

Ook in de branche is het niet onopgemerkt gebleven dat Van Ree Accountants specialist is in de automotivebranche. Collega Johan Berkouwer is als expert bevraagd door Bart Kuijpers, adjunct-hoofdredacteur bij Automotive. Lees hieronder het artikel.

Gemiddeld genomen hebben autobedrijven vorig jaar nog een redelijke boterham verdiend. Maar een grote groep bedrijven verdient geen geld meer. En de grootbanken trekken zich steeds verder terug uit de autobranche.

De brancheorganisatie van accountants SRA formuleert het kort en bondig: de autobranche heeft een heel matig jaar achter de rug. Omzet en winst stegen weliswaar (zie kader) maar veel minder dan in andere sectoren en het merendeel van de bedrijven noteerde zelfs een winstdaling. En belangrijker nog: de branche heeft nog geen antwoord op de structurele veranderingen. Dat concludeert de organisatie in zijn jaarlijkse rapport Branche in zicht.

De uitkomst sluit redelijk aan bij die van de Bovag Branchebarometer. Maar in tegenstelling tot Bovag kijkt SRA ook naar niet-dealerbedrijven. Volgens Johan Berkouwer, partner bij Van Ree Accountants en lid van de sectorgroep Automotive bij SRA, “staan de zwakke takken op breken”. De bedrijven die in deze economische hoogconjunctuur hun winst zien dalen, moeten zich grote zorgen maken. “Er raast een storm over de autobranche. Dat zie je nu nog niet duidelijk terugkomen in de cijfers, maar als de economische groei stagneert zullen er veel slappe takken afbreken”, stelt Berkouwer. Volgens hem is dat geen slechte zaak. “Het biedt de bedrijven die wél keuzes maken en durven te investeren ruimte om te groeien. De boom zelf gaat overleven, daarvan zijn wij overtuigd.”

Specialiseren

049 aum jun jul

Berkouwer ziet in de cijfers dat er nog steeds bedrijven zijn die goudgeld verdienen. “Dat zijn bedrijven die één of meer specialismes hebben en daarbij aan de achterkant een strakke bedrijfsvoering hebben”, ziet hij. “De kleinere bedrijven met een paar bruggen die nog doen wat ze tien jaar geleden ook deden, komen in de problemen. Alleen een laag kostenniveau houdt ze nog winstgevend.”

Een andere groep in de gevarenzone is die van kleinere dealers en erkend reparateurs. “Die zijn aan de goden overgeleverd. De investeringen die ze moeten doen zijn groot en bijna niet bij te houden, terwijl ze steeds minder zelf kunnen ondernemen. Die bedrijven moeten zich afvragen wat ze willen zijn: ondernemer of franchiser. Maar dan wel een franchiser met een zeer moeizaam businessmodel in een grillige markt.”

Rode vlag

Wat autobedrijven niet helpt is dat de grootbanken de sector een ‘rode vlag’ hebben gegeven. De langlopende schulden van autobedrijven zijn vorig jaar gedaald, waardoor de solvabiliteit steeg. Dat laatste is prettig, maar de schulden daalden voornamelijk omdat banken autobedrijven niet meer willen financieren. Berkhouwer ziet op korte termijn niet veel verbetering voor dit probleem. “Banken zitten steeds meer op risicobeheersing. Banken zien dat megatrends als elektrificering en Mobility as a Service de branche hard raken, maar bedrijven nog niet in staat zijn een goed antwoord te formuleren.

Bedrijven die zich specialiseren verdienen wel geld

De nieuwe businessmodellen die nodig zijn, komen nauwelijks van de grond.” Er spelen nog meer factoren een rol. “De hoge kasstromen, matige winstgevendheid maar ook het gerommel met zwart geld en bpm-afdrachten, schrikken banken af. Kortom, banken kunnen de risico’s niet goed inschatten en eisen dus steeds meer zekerheden en zijn hogere rentes gaan rekenen. Gelukkig voor de branche zijn er andere partijen die in dat gat springen en bijvoorbeeld met producten voor voorraadfinanciering komen. En dat zijn partijen die de markt veel beter begrijpen, die wel grote deals durven te sluiten.”

Toekomst

Al met al is Berkouwer niet negatief over de toekomst van het autobedrijf. “Dat er bedrijven zijn die het niet overleven is in feite niets meer dan marktwerking. Die bedrijven vallen weg. En omdat er relatief veel oudere ondernemers zijn in de branche, ontstaat er zelfs nog meer ruimte, want veel van die bedrijven zullen simpelweg ophouden te bestaan. Het klantenbestand wordt dan ingelijfd door de partijen die wel toekomst hebben. Maar ook deze groep bedrijven mag niet stil blijven staan. Daarvoor verandert er momenteel te veel.”

DE CIJFERS

93 procent
Van de Nederlanders maakt nog geen gebruik van deelauto-initiatieven. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Volgens het rapport is 61,4 procent van de mensen bereid zijn reisgedrag te (her)overwegen. Nu vindt die groep deelauto’s nog te duur, niet fris, te traag of onvoldoende aansluitend op de ‘deur-tot-deurbehoefte’.

7 miljoen
Zoveel euro heeft Het Nederlandse online platform voor schadeherstel Fixicoopgehaald bij een durfinvesteerder uit Silicon Valley. Fixico is al actief in Nederland en België en gebruikt het opgehaalde geld om ook naar de rest van Europa uit te breiden.  

Tien keer
De grootste cruisemaatschappij van de wereld, Carnival Corporation, stootte in 2017 in Europa tien keer zoveel zwaveldioxide (SOx) uit als alle 260 miljoen Europese auto’s bij elkaar. Dat concludeert milieuorganisatie Transport & Environment op basis van eigen onderzoek. De 203 in Europa varende cruiseschepen stoten ongeveer net zoveel NOx uit als 15 procent van het Europese wagenpark.

bron: Automotive Management, https://automotive-online.nl/management/magazines/2019/editie-4/25771-kennisbank-zwakke-takken-staan-op-breken?shared=4bb017a638036c7ad73c4da8a39c23fb

J. (Johan) Berkouwer RA MSc

J. (Johan) Berkouwer RA MSc
Directeur/partner
jberkouwer@vanreeacc.nl
0345 – 589000

Meer nieuwsitems