Per 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs in werking getreden. Deze wet legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat zij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Met dat doel werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden.
De Wet passend onderwijs heeft niet alleen onderwijsinhoudelijke en organisatorische consequenties, maar ook financiële consequenties. Er gaat veel aandacht uit naar de prestaties van samenwerkingsverbanden. Dit schept verwachtingen voor de verantwoording door samenwerkingsverbanden, zowel over financiële als op inhoudelijke doelen.
Een gevolg van de Wet passend onderwijs is dat subsidiestromen zijn verlegd. De middelen voor extra ondersteuning die voorheen voor een deel bij de onderwijsinstellingen zelf binnenkwamen, vloeien nu grotendeels naar de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Het samenwerkingsverband staat voor de uitdaging om deze middelen in te zetten voor passend onderwijs. Dit kan door gelden te verdelen over de scholen of door expertise in te zetten. Het samenwerkingsverband betaalt ook ondersteuningsmiddelen aan het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Alle afspraken die door het samenwerkingsverband worden gemaakt moeten worden vastgelegd in het zogeheten onderwijsondersteuningsplan. Een samenwerkingsverband is verplicht om ten minste eens in de vier jaar een ondersteuningsplan op te stellen. Het ondersteuningsplan moet draagvlak hebben bij de deelnemende scholen en de gemeenten.
Belangrijke uitdagingen voor samenwerkingsverbanden liggen op de volgende gebieden:
Als Van Ree Accountants hebben wij ervaring met deze vraagstukken bij samenwerkingsverbanden in het primair en het voortgezet onderwijs. Onze multidisciplinaire aanpak biedt u een totaalpakket en professionele begeleiding. Dit gaat verder dan uitsluitend de controle op de jaarrekening van het samenwerkingsverband. Neem gerust contact op om hierover door te praten.
Hoofdbranche |
Vanmorgen was er een rondetafelgesprek. Kamerleden stelden vragen aan de Belastingdienst en andere betrokken partijen. Zo verzamelden zij informatie van experts. Het onderwerp van de vragen was de handhaving van
Inhuur van zzp’ers of inleen van personeel Of het nu gaat om het onderwijs, welzijnsinstellingen, non-profit organisaties of het MKB: de meeste organisaties hebben wel te maken met inhuur van
Zoals ieder jaar informeren wij u over de wettelijke eisen die worden gesteld aan het bestuursverslag en het verslag van het toezichthoudend orgaan. Een toelichting en checklists vindt u in
Directeur Vaktechniek
Directeur/partner
Directeur/Accountant